måndag 7 april 2008

5-2 mot Frisco!

1-0 Samuel Wiberg (Benjamin Johansson)
2-1 Johan Mellåker (Samuel Wiberg)
3-1 Christian Viitala (frispark)
4-2 Magnus Andersson (Jonny Esping)
5-2 Johan Mellåker (Magnus Andersson)

Spelmässigt var det inte vår bästa match för året, men det såg ändå helt ok ut. Första halvlek var ganska jämn spelmässigt, men vi skapade fler chanser än Frisco, och det var framförallt Mellåker som skapade oro med sina djupledslöpningar.

Första målet satte Samuel vackert från straffområdslinjen, med vänsterfoten, efter att Benjamin slagit en alldels lysande djupledspassning. Efter det slarvade vi lite i försvarsspelet. Bollen slogs inte undan ordentligt och Frisco kunde fortsätta sitt anfall och tvinga Viitala att på ett ojuste sätt stoppa friscoiten. Frisparken förvaltades på bästa sätt och det var kvitterat. Mellåker skapade som sagt en hel del chanser i första halvlek och lyckades också rulla in ledningsmålet till 2-1 efter att Samuel vunnit en nickduell och serverat Mellis ett friläge.

3-1 satte Viitala på en ytterst välplacerad frispark. Frost hann med att reducera innan halvtidsvilan efter att vi återigen varit lite för långsamma att falla med backlinjen. Djupledsbollar centralt i banan ska vi kunna ta hand om.

I andra halvlek fick vi lite bättre grepp om händelserna och Frisco lyckades inte skapa mycket. Ett slängskott från Linus Johansson som tvingade Ole till en mycket fin reflexräddning var det som gick att räkna inåt det hållet. Annars hade Frisco sina klart starkaste kort i Frost och Johansson. Det kommer att göra ont att möta det anfallsparet.

Höll på att glömma straffen som Frisco fick efter att Frost fulat sig lite och ställt sig i vägen för Oles utspark. Domaren hade redan vänt sig bort från situationen, men vände tillbaka lagom för att se Noffe riva omkull Frost när han skulle lägga in bollen i öppet mål. Ingen frilägesutvisning blev det, men väl en straff som Frisco plockade ner månen med.

Framåt skapade vi en del. Magnus testades på topp i andra halvlek och tackade för förtroendet genom att klacka in vårt fjärde mål bara ett par minuter in i halvleken. Magnus svarade också för förarbetet till 5-2-målet. Tre utespelare och målvakten lurade han bort innan han tappade bollen till Mellåker som enkelt kunde raka in bollen i mål. Ett riktigt skyttekungmål. Låt någon annan göra grovgörat, ställ dig på rätt ställe och rulla in bollen.

Plus i denna matchen till Mellåker, som förutom målen skapade en hel del oreda i Friscos försvar. En tio kilo lättare version av Mellis skulle ha goda möjligheter att ta hem skytteligan i division VI Ulricehamn...

10 kommentarer:

Anonym sa...

vore kul med ett referat coach om du orkar och hinner.
jonny

Isabelle sa...

Samuel, du gör aldrig mål när jag tittar. Jag tror det är ljug... Hmmm... ;-)

Anonym sa...

Om du kollar på tio Od-matcher under säsongen i år Isabelle, så är jag övertygad om att du får se Samuel måla i minst fem av dem.

När referat är utlovat så kommer det alltid så småningom Jonny! :)

Anonym sa...

gott att se dahol, Isabelle du har rätt det är ljug alltihop. Vi måste få upp självförtroendet på samuel vet du.

Isabelle sa...

Tänkte väl det Jonny. Jag gör allt som står i min makt för att knäcka honom ;-)
PS. Jag tycker jag är ett ganska troget fan DS.

Anonym sa...

Skönt att ha en egen fanclub :-)

Anonym sa...

jälva tjöt om min vikt hela jävla tiden.. det kommer en tio kilo lättare mellis snart jag lovar..

Anonym sa...

jag vill också vara med i din fanclub Samuel. Angående Mellis så tycker jag inte att du är tjock.
Christina (Jonnys mamma)

Anonym sa...

Äntligen har Christina hittat bloggen.
Har du fixat en riktigt bra klack i år med pom poms och konfeti?
Det kanske e Ellenor som ska hålla i det, hon e ju supporter på heltid. :-)

Ska du går ner i vikt mellis du e ju helt perfekt?

Anonym sa...

ja jag ska gå ner 10 kilo så jag har någon chans att vinna skytteligan för det har jag ju inte med dom kilorna jag har nu har jag ju förstått om man läser här eller vad man hör på träningarna..

mellis