tisdag 8 april 2008

20. Klinsmann



La in ett youtubeklipp här i bloggen efter Friscomatchen och tyckte det var förfärligt trevligt. Detta är ju en fotbollsblogg så mer fotbollsklipp till Od-folket måste det bli, tänkte jag. Är dessutom förtjust i listor. Tänkte därför att jag med hjälp av youtubeklipp under säsongen skulle sammanställa en lista över mina favoritfotbollsspelare. Hoppas kunna hitta sevärda klipp med riktigt fotbollsgodis.


Lirare som Pelé, Eusébio, Cruyff, Beckenbauer mfl kan inte kvalificera sig för listan eftersom de spelade före min tid.


Då så. Först in på listan på plats nummer tjugo blir ganska otippat en gammal Spursspelare. Är man ensam i familjen som klok Pool-supporter med tre Tottenham Hotspur-frälsta bröder och en lika tokig far är man väldigt sällan speciellt förtjust i dom på White Hart Lane. Der Deutsche Bomber Jürgen Klinsmann är emellertid ett undantag. Världsmästare 1990 i grymt anfallspar med Rudi Völler, men jag minns honom bäst från EM 1996 då han som lagkapten ledde Tyskland till guldet. Skulle dessutom vilja påstå att han skapade tidernas skönaste målgest.

1 kommentar:

Martin sa...

Kung Klinsmann! Lätt topp fem på min lista. Han var ju grym redan innan han blev übergrym genom att välja White Hart Lane som hemmaarena...!